
Znanje in povezovanje
Program dela za univerzo prihodnostiDragi prijatelji in prijateljice, spoštovane sodelavke in sodelavci, študentke in študenti!
Univerza v Ljubljani je naša največja in najstarejša visokošolska ustanova. Kot taka bi morala v javnosti uživati visok ugled, delovati v dobro družbe in biti prepoznana kot institucija, o katere strokovnosti ni nikoli dvoma. Žal se mi zdi, da se v zadnjih letih naša univerza v javnosti vse prevečkrat pojavlja v povezavi z različnimi aferami, ne znamo pa pokazati tega, kar družbi dajemo z izobraževanjem vrhunskih kadrov, z raziskavami, ki so pomembne za celotno družbo, in pojavljanjem v javnosti, s katerim oblikujemo družbo samo. Tudi v trenutni situaciji zaradi bolezni covid-19 smo bili vse preveč pasivni. Z izjemo nekaterih posameznikov nismo kot ustanova nastopali in se borili proti številnim dezinformacijam, ki so krožile in še krožijo v javnosti, niti se nismo (vsaj javno) dovolj glasno zavzemali za naše študente.
Univerza v Ljubljani je največja in vrhunska raziskovalna ter umetniška ustanova v Sloveniji, a javnosti tega ne znamo ali ne zmoremo pokazati. Ne bom ugibal, zakaj je tako, a obljubim, da bom naredil vse, da to spremenim, če dobim zaupanje zaposlenih ter študentk in študentov na naši almi mater. Verjamem, da skupaj to lahko uresničimo.
Beseda skupaj iz zadnjega stavka je izjemno pomembna. Naša univerza je zelo velika, včasih slišimo kritike, da je prevelika. Sam ne delim tega mnenja. Menim, da sta velikost in raznolikost naši prednosti, le bolje ju moramo znati izkoristiti. Več in bolje kot do sedaj moramo sodelovati. Namesto da se bojimo, da bo naš kolega dosegel več kot mi, moramo skupaj ugotoviti, da bomo vsi boljši, če bomo med seboj sodelovali. Sodobne družbe se soočajo s številnimi kompleksnimi težavami, rešitve teh težav pa so le v sodelovanju različnih strok, družboslovja z naravoslovjem, tehnike z umetnostjo, humanistike z medicino in podobno. Tu ima naša univerza z ogromno zakladnico kadrov in znanja veliko priložnost.
Vsi vemo, da so materialni pogoji na univerzi slabi. Zato se moramo truditi za povečanje proračunskih sredstev za razvojne dejavnosti, kamor sodita tako visokošolsko izobraževanje kot raziskovanje. To bomo dosegli, če bomo kot institucija imeli večji ugled v družbi, saj nas bo potem tudi politika jemala kot bolj resnega in kredibilnega sogovornika. Iskati moramo nove vire financiranja, kot so na primer donacije, več sodelovanja z gospodarstvom in lokalnimi skupnostmi ter tudi novi viri iz evropskih sredstev.
Ker menim, da smo na teh in še nekaterih drugih področjih kot univerza premalo aktivni, in ker verjamem, da imam dovolj izkušenj in znanja, da lahko to spremenim, sem se odločil, da kandidiram za vodenje naše največje akademske ustanove, Univerze v Ljubljani. Zavedam se, da to ni lahka naloga, a hkrati verjamem, da lahko kot ekipa, ki jo sestavljamo vsi zaposleni ter študentke in študenti te univerze, skupaj dosežemo veliko. Skupen rezultat ni le seštevek posameznih rezultatov, skupen rezultat je lahko veliko več. Ker verjamem, da smo sposobni premakniti stvari naprej, da smo sposobni še izboljšati kakovost naše univerze, vrniti univerzi in na sploh znanju družbeni ugled ter delovati kot enakopravna skupnost, sem se odločil sprejeti ta izziv. Če mi boste zaupali vodenje naše univerze, obljubim, da bo vse moje delo usmerjeno v blaginjo naše alme mater in vseh njenih zaposlenih ter študentk in študentov!

Zavzemam se za univerzo, ki bo ugledna in enakopravna skupnost profesoric in profesorjev, raziskovalk in raziskovalcev, študentk in študentov ter strokovnih in tehničnih sodelavk in sodelavcev.
Zavzemal se bom:
1.
za univerzo, ki bo ena najuglednejših in spoštovanih institucij v slovenski družbi, na katero se bo obračala javnost s svojimi vprašanji in ji zaupala pri odgovorih na ta vprašanja;2.
za univerzo, ki bo študente vzgajala v kritičnem mišljenju, kreativnosti, sposobnosti komuniciranja z vsemi deležniki in želji po sodelovanju;3.
za univerzo, na kateri se bo izvajalo vrhunsko raziskovalno in umetniško delo, katerega rezultati se bodo pretakali v širšo družbo in gospodarstvo;4.
za mednarodno ugledno univerzo;
5.
za univerzo vseh nas, ki smo z njo neposredno povezani (zaposleni in študenti) in na kateri imamo vsi enake možnosti;
6.
za univerzo, ki je vpeta v širše družbeno okolje, a ohranja avtonomijo pri svojem delu;
7.
za univerzo odprtega dostopa do znanja in raziskav;
8.
za univerzo, ki ji družba priznava pomen in ji na podlagi tega omogoča primerne pogoje za delo;
9.
za univerzo, ki je dejavno vključena v reševanje globalnih in lokalnih družbenih problemov, kot so na primer podnebne spremembe in prilagajanje nanje.
Program dela kandidata za rektorja
1. Univerza za nove generacije
Vrhunska izobraževalna inštitucija bomo:
- s stalnim izboljševanjem kakovostnega učenja in nadaljevanjem organizacije izobraževanj pedagoškega kadra; z izboljševanjem načinov spremljanja kakovosti pedagoškega dela in vrednotenjem/upoštevanjem kakovosti pedagoškega dela pri habilitacijah;
- z odgovorno vključenostjo študentov in študentk v delovanje univerze;
- s posodabljanjem učnih programov in predvsem načinov učenja ter večjo prilagodljivostjo (možnost hitrejšega prilagajanja) učnih programov;
- s prehodom od učenja ex cathedra na problemsko učenje in predstavljanje najnovejših dosežkov;
- s širitvijo prehodnosti med študijskimi programi na prvi stopnji bolonjskega študija;
- s spodbujanjem interdisciplinarnega učenja in povezovanja vsebin, oblikovanja interdisciplinarnih programov, smeri in predmetov (na fakultetah in med njimi) ter sodelovanja med različnimi izvajalkami in izvajalci posameznih predmetov;
- z izboljševanjem skrbi za študentke in študente (svetovalnice, karierni centri ipd.);
- s pridobivanjem novih namestitvenih kapacitet za študentke in študente (npr. pridobitev stanovanj za oddajanje študentom, predvsem študentskim družinam);
- z začetkom delovanja digitalne univerze (udejanjenje projekta v praksi), prilagajanjem novim oblikam učenja tako s spremljanjem dobrih praks v tujini kot z razvijanjem lastnih modelov digitalnega učenja.
2. Raziskovalna univerza
Kakovost raziskovalnega dela bomo dvignili:
- z neprestanim zavzemanjem za povečanje sredstev za raziskovalno dejavnost v Sloveniji, vključno s sredstvi za nove raziskovalne programe, s čimer bi lahko pritegnili mlade iz tujine;
- z zavzemanjem za povečanje sredstev ARRS za infrastrukturno dejavnost na univerzi (povečanje sredstev infrastrukturnega programa MRIC) in zahtevo po plačevanju ustanoviteljskih obveznosti, podobno, kot to prejemajo inštituti;
- z nadaljevanjem uspešnega vključevanja v evropske projekte;
- s pripravo strategije povečanja uspešnosti pri evropskih projektih (npr. načrtno pošiljanje mladih v najboljše evropske raziskovalne skupine);
- s povečanjem števila visokokakovostnih znanstvenih objav in spodbujanjem dolgoročnejšega usmerjenega raziskovalnega dela, vendar tudi postopen premik h kvalitativnemu ocenjevanju kakovosti raziskovanja namesto izključno kvantitativnih bibliografskih kazalnikov (upoštevanje deklaracije DORA);
- s povečanjem razvojnega sklada za financiranje projektov za mlade na začetku kariere in ustanovitev sklada projektov za mlade, ki se želijo vrniti iz tujine;
- s spodbujanem vračanja uspešnih mlajših raziskovalcev iz tujine; z iskanjem novih virov financiranja razvojnega sklada (donacije, novi programi v okviru proračuna, licenčnine, prodaja patentov …);
- z ustvarjanjem pogojev za realizacijo rednega sobotnega leta za namene sistematičnega raziskovalnega dela; z upoštevanjem etičnih vidikov raziskovanja tako pri izvajanju raziskav kot pri objavljanju rezultatov (ničelna toleranca do kršenja etičnih vidikov objavljanja). Ustanovili bomo neodvisno telo, ki bo reševalo pritožbe glede kršenja raziskovalne etike ob hkratni zaščiti prijaviteljev nepoštenega delovanja.
3. Univerza zadovoljnih zaposlenih
Za univerzo zadovoljnih zaposlenih bomo:
- krepili občutek pripadnosti univerzi s poudarjanjem pomena univerze za delo fakultet in akademij ter s povečevanjem ugleda univerze v javnosti;
- poskrbeli za večjo vključenost vseh zaposlenih, vključno s strokovnimi in tehničnimi sodelavkami in sodelavci ter študentkami in študenti pri sprejemanju pomembnih odločitev na univerzi;
- vzpostavili boljši pretok idej in pobud od spodaj navzgor in ideje upoštevali;
- organizirali interne javne razprave o pomembnih vprašanjih o univerzi, v katerih bodo sodelovali vsi zaposleni, vključno s strokovnimi in tehničnimi sodelavkami in sodelavci;
- organizirali skupne medfakultetne družabne dogodke;
- podpirali aktivnosti društva univerzitetnih profesoric in profesorjev ter spodbujali oblikovanje drugih medfakultetnih interesnih družabnih skupin in dogodkov;
- povezali vse zaposlene z delom umetniških akademij in izboljšali umetniško delovanje na univerzi (umetniške predstave za zaposlene na univerzi, skupni projekti fakultet in umetniških akademij);
- zagotavljali dobre pogoje za delo tako glede materialnih pogojev kot počutja na delovnem mestu (npr. ničelna toleranca do slabih praks);
- sodelovali s sindikati;
- nagrajevali odličnost.
4. Univerza enakih možnosti
Čeprav je Slovenija ena od držav z najmanjšimi razlikami med spoloma, lahko tudi pri nas opazimo, da še vedno obstajajo nekatere razlike in predsodki. Univerza mora biti tako okolje v družbi, ki je najbolj odprto in najmanj podvrženo vsakršnemu razlikovanju in diskriminaciji. Predvsem pa univerza ne sme dopuščati nobenih ekscesov, kot so spolno nadlegovanje, šikaniranje, izsiljevanje in podobno. Pritožbe o spolnem nadlegovanju ne smejo in ne morejo biti del poročila o pedagoški usposobljenosti, temveč moramo imeti vzpostavljene mehanizme, ki bodo omogočili takojšnje ukrepanje in sankcioniranje storilcev ob dokazanih kaznivih dejanjih, ter zaščitili žrtve.
Za univerzo enakih možnosti bomo:
- stalno spremljali in nadgrajevali sistem enakih možnosti za vse, ne glede na spol, raso, starost, vero …;
- uvedli sistem prijavljanja spolnega nadlegovanja, šikaniranja, izsiljevanja in podobnih dejanj za študentke in študente ter zaposlene;
- študentke in študente bomo ob začetku študija natančno seznanili z možnostmi, ki jih imajo za prijavo takšnih dejanj, in poskrbeli za zaščito prijaviteljev;
- striktno preprečevali in sankcionirali vse nepravilnosti, kot so spolno nadlegovanje, šikaniranje, izsiljevanje in podobno;
- seznanjali študentke in študente ter zaposlene s konceptom enakih možnosti;
- skrbeli za mlajše sodelavke in sodelavce ter preprečevali nepošteno izkoriščanje njihovega dela;
- poskrbeli, da bo Univerza v Ljubljani univerza kakovostnih profesoric in profesorjev ter raziskovalk in raziskovalcev, brez ločevanja po statusu in z veliko prilagodljivostjo pri spreminjanju ter prilagajanju raziskovalnih in pedagoških obremenitev;
- poudarjali pomen upoštevanja spola tudi v raziskavah in skrbeli za izobraževanje o tej tematiki.
5. Enotna univerza
Za enotno univerzo bomo:
- spodbujali sodelovanje med članicami Univerze v Ljubljani;
- organizirali skupne družabne prireditve, kjer bodo članice univerze zaposlenim z drugih članic predstavljale svoje dosežke;
- zavzemali se bomo za več skupnih raziskovalnih in izobraževalnih projektov ter večje vključevanje umetniških akademij v delo na univerzi;
- uvedli več horizontalnih predmetov, namenjenih študentom različnih fakultet;
- aktivno spodbujali interdisciplinarne projekte s sofinanciranjem iz razvojnega sklada;
- organizirali redna medsebojna srečanja predsednikov komisij Univerze v Ljubljani ali celotnih komisij univerze za boljšo usklajenost dela komisij.
6. Univerza – slovenski center znanja
Da bomo univerzo in naše znanje približali javnosti, bomo:
- izvajali redna poljudnoznanstvena predavanja v organizaciji Univerze v Ljubljani;
- izvajali redne javne razprave o znanstvenih tematikah na univerzi, s poudarkom na tematikah, ki razdvajajo javnost, kot so cepljenje, omrežja 5G in podobno;
- organizirali redna srečanja z novinarji, kjer bomo predstavljali svoje dosežke;
- prireditve, kot je npr. podelitev univerzitetnih Prešernovih nagrad, spremenili v resnično javne prireditve;
- povečali aktivnosti, vidnost in prepoznavnost univerzitetne spletne strani;
- skrbeli za večjo vlogo znanja v medijih (npr. rubrika znanost v informativnih oddajah TV Slovenija);
- predlagali in zagovarjali stališče, da bi imela univerza člana v Svetu RTV;
- nadaljevali projekte povezovanja z raziskovalnimi inštituti.
7. Mednarodna univerza
Znanje je eno in ne pozna državnih ali etničnih meja. Številne raziskave so danes tako zahtevne, da jih majhne raziskovalne skupine ne morejo izvajati, zato je nujno mednarodno povezovanje ob hkratnem ohranjanju nacionalne identitete in skrbi za raziskave, ki so pomembne za našo državo. Celotna mednarodna akademska skupnost pa se mora aktivno lotiti reševanja družbenih in okoljskih težav, s katerimi se spopada celoten svet.
Da bomo vpeti v mednarodne tokove bomo:
- nadaljevali in nadgrajevali aktivnosti v okviru mrež CELSA, GUILD, EUTOPIA in podobno in si prizadevali za širjenje povezovanj;
- aktivno spodbujali pridobivanje projektov ERASMUS in druge možnosti mednarodnih študentskih izmenjav;
- trudili se bomo za dvig univerze na mednarodnih lestvicah z boljšim in dolgoročnejšim financiranjem raziskovalnega dela, ustanavljanjem novih programskih skupin, spodbujanjem vrhunskih raziskav z dodatnim financiranjem iz razvojnega sklada;
- spodbujali sodelovanje z mednarodnimi strokovnjakinjami in strokovnjaki ter slovenskimi strokovnjakinjami in strokovnjaki, ki delujejo v tujini (npr. vključevanje v pedagoški proces);
- izoblikovali pobudo za ustanovitev globalnega akademskega zavezništva, ki bo iskalo rešitve perečih družbenih in okoljskih težav.
8. Univerza odprtega dostopa
Univerzo odprtega dostopa bomo dosegli:
- s spodbujanjem odprtega dostopa na vseh področjih znanosti;
- z uvajanjem praktičnih usposabljanj o urejanju odprtih podatkov za asistentke in asistente ter doktorske študentke in študente (horizontalni program);
- s poenotenjem priporočenih infrastruktur za upravljanje odprtih podatkov in pomočjo članicam pri pripravi načrtov upravljanja z raziskovalnimi podatki;
- z aktivnim sodelovanjem v evropskih pobudah in projektih odprtega dostopa in tudi vodenjem takšnih iniciativ;
- s skrbjo za aktivno delovanje repozitorija za znanstvene objave in podatke ter postopno nadgradnjo repozitorija v spletno platformo za objavo, deljenje in shranjevanje podatkov;
- z zavzemanjem za čimprejšnjo sklenitev preoblikovalnih pogodb za naročnine na revije, ki bodo omogočale dostop do literature, odprti dostop do naših objav in bodo finančno vzdržne;
- z začetkom postopnega prehoda od kvantitativnega h kvalitativnemu ocenjevanju raziskovalnega dela.
9. Univerza – dejavnik družbenega razvoja
Da bomo kot dejavnik družbenega razvoja bolj uspešni kot do sedaj, bomo:
- skrbeli za večjo povezanost z gospodarstvom za razvoj Slovenije; finančno okrepili pisarno za prenos znanja, da bo lahko pomagala npr. pri patentnih prijavah;
- izboljšali upravljanje intelektualne lastnine v sodelovanju z gospodarstvom;
- ustanovili sklad za spodbujanje inovacij (pritegniti bomo poskušali sklade tveganega kapitala);
- organizirali redna srečanja z gospodarstveniki za aktivno iskanje možnosti sodelovanja (problemske konference s predstavniki gospodarstva);
- izboljšali sodelovanje z akterji političnega in družbenega življenja, javno upravo, načrtovalci socialnih politik in razvoja na področju varovanja človekovih pravic, okolja, kulturne dediščine …;
- povečali vpliv univerze v političnih odločanjih, vključno s povečanjem vpliva univerze v odločanjih glede evropske politike in načrtovanjem strategij črpanja evropskih sredstev;
- izboljšali sodelovanje z mestom Ljubljana; okrepili sodelovanje z drugimi deležniki družbenega razvoja (npr. osnovno in srednje šolstvo, javna uprava, ministrstva);
- organizirali in se udeleževali razprav o strokovnih vprašanjih, ki so aktualna v javnosti.
10. Univerza z dobrimi pogoji za delo
Da bomo dosegli dobre pogoje za delo, si bomo prizadevali za:
- uresničevanje zahteve po stabilnem financiranju Univerze v Ljubljani;
- povečanje prihodkov univerze iz patentov in licenčnih pogodb;
- izboljšanje sodelovanja z alumni in med njimi; ustanovitev fundacije, ki bi zbirala donacije alumnov in bo namenjena financiranju štipendij in raziskovalnih projektov;
- sofinanciranje nabave velike opreme (sofinanciranje lastne udeležbe pri razpisih ARRS in drugih infrastrukturnih projektih iz skupnih sredstev);
- aktivno pomoč pri mednarodnih infrastrukturnih razpisih;
- dogovor glede gradnje novih fakultet z obvezami države in zavezujočim časovnim načrtom;
- aktivno iskanje novih virov financiranja, tudi iz evropskih sredstev.
11. Univerza za planet
V skrbi za planet si bomo prizadevali za:
- ozaveščanje o aktualnih okoljskih problemih znotraj in zunaj univerze;
- aktivno vključitev v pripravo in spremljanje okoljskih politik in strategij;
- prepoznavanje in reševanje dejanskih okoljskih problemov;
- uvedbo horizontalnih predmetov za študente o ozaveščanju o okoljski problematiki in klimatski krizi s kritičnim/realnim pogledom na težave in možne rešitve;
- zmanjšanje uporabe plastike na univerzi.